Distributiekanalen voor hotels
Als hotel of hotelketen is het heel belangrijk om reclame te maken voor je kamers. Je kunt ervoor kiezen om je boekingen via je eigen boekingsmodule te ontvangen, maar je kunt ook ervoor kiezen om te adverteren op andere hoteldistributiekanalen. Om ervoor te zorgen dat je hotel altijd uitverkocht is en je omzet maximaliseert, is het belangrijk om een mix van kanalen te gebruiken om jouw ideale doelgroep te bereiken.
Hieronder vertellen we je graag meer over hoteldistributiekanalen. We beschrijven wat ze zijn en hoe het kiezen van de juiste distributiekanalen ervoor kan zorgen dat jouw hotel(s) meer boekingen krijgen en dus meer omzet kan maken. Er zijn zowel offline als online hoteldistributiekanalen, elk met hun eigen sterktes en zwaktes.
Wat is een hotel distributiekanaal?
Een hotel distributiekanaal is in feite alles waar een hotel of hotelketen kamers kan verkopen aan potentiële klanten, of dat nu online of offline is. Dit kan je eigen boekingsmodule zijn, maar ook een reiscatalogi, online travel agencies (OTA’s), global distribution systems (GDS), metasearch sites en meer.
Welke off- & online hotel distributiekanalen zijn er?
Er zijn verschillende hotel distributiekanalen waar je uit kan kiezen. Voordat je er een kiest, is het belangrijk om te weten wat de verschillen zijn tussen de hotel distributiekanalen.
OTA’s
Dit is waarschijnlijk het meeste bekende hotel distributiekanaal. OTA’s zijn online reisbureaus die adverteren met kamers van duizenden hotels. Vaak adverteren ze volledige pakketten met vluchten en excursies. Deze websites hebben een groot bereik en klanten scrollen vaak graag op OTA websites. Sommige mensen zoeken voor een goedkope deal, andere maken gebruik van OTA’s vanwege het gemak en de mogelijkheid om verschillende hotels te kunnen vergelijken.
Door de marketinginspanningen die OTA’s in hun eigen website steken, kunnen hotels er van uit gaan dat hun kamers aan grote groepen mensen worden geadverteerd. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan: elke OTA heeft zijn eigen commissiesysteem. Bekende OTA’s zijn bijvoorbeeld Booking.com, Expedia en Priceline.
Directe boekingen (Zowel via je website als telefonisch)
Je website biedt veel mogelijkheden om aan potentiële klanten jouw kamers, voorzieningen, arrangementen en alles wat je te bieden hebt te laten zien. Het is ook een geweldige manier om potentiële klanten om te zetten in daadwerkelijke klanten door ze te verleiden om te boeken. Als je een boekingsmodule op je website hebt, kunt je dit doen door bijvoorbeeld scherpere tarieven tarieven aan te bieden of kleine extra’s toe te voegen aan iemands verblijf. Als ze een directe boeking doen via je website. Directe boekingen zijn winstgevender dan andere boekingsmethoden, omdat je geen commissiekosten hoeft te betalen. Bovendien is de kans groter dat deze boekingen resulteren in herhaalbezoeken en herhalingsboekingen.
Tegenwoordig hebben de meeste mensen er geen moeite mee om hun verblijf online te boeken. Toch geven sommige mensen de voorkeur aan een telefonische boeking. Daarom is het belangrijk dat je personeel getraind is om ook telefonische boekingen aan te kunnen nemen.
Metasearch sites
Metasearch is in opkomst. Steeds meer mensen boeken hun reizen via metasearch sites zoals Tripadvisor, Trivago en Google Hotels. Voor deze hotel distributiekanalen betaal je ofwel een commissie per boeking of is er een kost-per-klik (CPC’s) vergoeding.
Niet elk van deze website heeft evenveel boekingsintentie als de andere. Bijvoorbeeld: mensen die op TripAdvisor scrollen zijn vaak op zoek naar wat een gebied te bieden heeft, en dan toont de site ook de mogelijkheid om een kamer te boeken bij locaties in de buurt. Het is belangrijk om een strategie te hebben per metasearch site, vooral als je een cost-per-click fee betaalt. Sites die bezoekers trekken met minder boekingsintentie, zouden lagere CPC’s moeten hebben.
Wholesalers
Wholesalers, ook wel Bedbanks genoemd, werkt niet rechtstreeks met reizigers, maar biedt wel kamers (en/of tours en excursies) aan reisbureaus aan. Omdat de marges bij wholesalers vaak laag zijn, zijn ze niet vaak het favoriete hotel distributiekanaal van een hotelier. Toch kunnen ze goed zijn als je bijvoorbeeld lege kamers hebt die je last-minute wilt vullen.
Global distribution systems
Global distribution systems (GDS) zijn distributiekanalen om een connectie te realiseren met reisbureaus. Dit is waar professionals hotels doorzoeken, beschikbaarheid controleren en kamerprijzen bekijken. Het is belangrijk om je informatie altijd up-to-date te houden met GDS-systemen die over de hele wereld worden gebruikt, zodat reisbureaus je kamers voor hun klanten kunnen boeken.
Enkele bekende GDS systemen zijn Travelport, Amadeus, Sabre en Worldspan.
Welke strategie heb je nodig om je distributiekanalen te kiezen?
Om je ideale klanten te bereiken, is het belangrijk om je distributiekanalen verstandig te kiezen. Omdat je ook commissie of een cost-per-click (CPC) betaalt, is het belangrijk dat je een strategie hebt over hoe je je budget gaat inzetten.
Richt je op je doelgroep
De beste strategie is vaak een mix van meerdere distributiekanalen tegelijk. Bij het kiezen van een of meerdere distributiekanalen, is het belangrijk om je doelgroep in je achterhoofd te houden. Je moet goed duidelijk hebben wie je ideale klanten zijn en waar zij hotelkamers zoeken. Je wilt ervoor zorgen dat je goed zichtbaar bent op de juiste hotel distributiekanalen.
Als je bijvoorbeeld Amerikaanse reizigers wilt aanspreken die naar Europa komen, is het belangrijk om te weten dat zij vaak boeken via OTA’s zoals Expedia en Booking.com. Ze googlen misschien op eenvoudige trefwoorden zoals ‘hotel Amsterdam’, dus je wilt verschijnen op Google Hotels en misschien zelfs worden genoemd naast de top 10 must-sees in de stad op TripAdvisor. En als je merkt dat je social media veel bezoekers uit de Verenigde Staten trekt, wil je misschien een boekingsmodule toevoegen aan je website, zodat je promoties kunt pushen met een link die je in je bio kunt zetten.
Maar aan de andere kant – als je merkt dat je bezoekers vooral oudere zijn, wil je ervoor zorgen dat je telefoonnummer makkelijk te vinden is.
Test & probeer
Het is belangrijk om te weten dat een strategie geen eenmalige beslissing is. Je kunt je strategie op elk moment wijzigen op basis van allerlei statistieken. Bepaal welke statistieken belangrijk zijn voor jouw hotel(s) en zorg ervoor dat je ze bijhoudt voor alle hotel distributiekanalen die je hebt gekozen. Welk kanaal levert de meeste marge op? Welk kanaal levert de meeste bruto omzet op? Welk kanaal geeft je de meeste zichtbaarheid? En is het de moeite waard in vergelijking met jouw marges of kosten? Er zijn zoveel metrieken die je kunt bijhouden.
Op basis van deze statistieken kun je jouw strategie aanpassen en bijvoorbeeld nieuwe kanalen testen of bestaande kanalen optimaliseren.
Hoe beheer je al deze distributiekanalen voor de hospitality industry?
Wanneer je je kamers via meerdere distributiekanalen aanbiedt, kunnen er uitdagingen ontstaan. Bijvoorbeeld: als de prijs van een kamertype verandert, zou je dit in de back-end van alle distributiekanalen moeten aanpassen. Of als een kamer geboekt wordt, moet je overal de bezettingsgraad bijwerken. Dit is een vervelende klus die je veel tijd kost – en laten we eerlijk zijn, jouw tijd kan aan betere dingen besteed worden!
Het gebruik van een channel manager is een must om je kamers en prijzen bij te houden. Met een channel manager kun je al je boekingen op één plek beheren. Je kunt de bezetting, prijzen en meer aanpassen in de channel manager. De real-time, geautomatiseerde 2-way online distributie zorgt ervoor dat de bezetting en prijsstelling op alle distributiekanalen automatisch wordt aangepast.