Metasearch koppelingen
Op deze pagina vind je alle metasearch koppelingsmogelijkheden van SmartHOTEL. Metasearch is een steeds populairder medium in de reisbranche. In de VS zijn de laatste jaren miljarden dollars in hotel-metasearch gestopt. Het is daar het snelst groeiende ‘boekingskanaal’, en Nederland blijft daarbij niet ver achter. Metasearchwebsites zijn online prijsvergelijkingssites, in dit geval specifiek gericht op het vinden van de beste prijs voor hotelovernachtingen.
Alles wat je moet weten over Metasearch
Net als op een OTA, kan een boeker via een metasearchwebsite zoeken naar hotelovernachtingen. Het enige verschil is dat wanneer hij een hotel selecteert, hij alle beschikbare prijzen van alle onlineboekingskanalen te zien krijgt. Wanneer een boeker vervolgens de beste optie kiest, wordt hij doorverwezen naar het kanaal waar de boeking voltooid kan worden. De eigen hotel website staat er meestal niet automatisch als optie tussen, hiervoor moet het hotel direct contact opnemen met de metasearchwebsite.
Er zijn veel metasearchkanalen waar boekers hotelovernachtingen kunnen vergelijken en boeken. De meest bekende zijn hieronder op een rij gezet:
Trivago, Kayak & HotelsCombined
Deze drie kanalen zorgen er standaard voor dat je eigen website ook wordt vermeld op de metasearchwebsite. Je betaalt per klik, ook wel Cost Per Click (CPC) genoemd, wat inhoudt dat je een (klein bedrag) betaalt wanneer een boeker klikt op de prijs die doorlinkt naar jouw website. Let op dat wanneer het aantal kliks hoog is en het aantal boekingen laag, het je uiteindelijk veel kan gaan kosten.
Google Hotel Ads, TripAdvisor Instant Booking
Trivago en Google werken tegenwoordig ook met metasearch, alleen is het verdienmodel bij deze partijen anders dan de eerdergenoemde websites. Bij deze platformen betaal je namelijk per bevestigde boeking, ook wel Cost Per Acquisition (CPA) genoemd. Let wel op, wanneer de boeker via Google of TripAdvisor ‘direct’ op jouw website boekt wordt de bezoeker niet doorverwezen naar jouw hotel website, maar de boeking wordt afgehandeld in het metasearchplatform zelf.
Metasearch is behoorlijk complex, daardoor is het belangrijk om ervaring met online adverteren te hebben. Er zijn gespecialiseerde partijen waar je metasearchcampagnes volledig aan kunt uitbesteden. Metasearch vereist ook een sterke operationele basis: een goed lopende (converterende) website met een eigen boekingsmodule (OBE) en het liefst ook een channel manager én PMS. Als je dit nog niet hebt, kun je misschien beter nog niet de focus op metasearch leggen.