Metasearch koppelingen

Metasearch is een steeds populairder medium in de reisbranche. In de VS zijn de laatste jaren miljarden dollars in hotel-metasearch gestopt. Het is daar het snelst groeiende ‘boekingskanaal’, en Nederland blijft daarbij niet ver achter. Metasearchwebsites zijn online prijsvergelijkingssites, in dit geval specifiek gericht op het vinden van de beste prijs voor hotelovernachtingen.

Wat je moet weten over Metasearch:

Net als op een boekingssite kan een boeker via een metasearchwebsite zoeken naar hotelovernachtingen. Het enige verschil is dat wanneer hij een hotel selecteert, hij alle beschikbare prijzen van alle onlineboekingskanalen te zien krijgt. Wanneer een boeker vervolgens de beste optie kiest, wordt hij doorverwezen naar het kanaal waar de boeking voltooid kan worden. De eigen hotel website staat er meestal niet automatisch als optie tussen, hiervoor moet het hotel direct contact opnemen met de metasearchwebsite.

Er zijn veel metasearchkanalen waar boekers hotelovernachtingen kunnen vergelijken en boeken. De meest bekende zijn hieronder op een rij gezet:

Trivago, Kayak & HotelsCombined
Deze drie kanalen zorgen er standaard voor dat je eigen website ook wordt vermeld op de metasearchwebsite. Je betaalt per klik, ook wel Cost Per Click (CPC) genoemd, wat inhoudt dat je een (klein bedrag) betaalt wanneer een boeker klikt op de prijs die doorlinkt naar jouw website. Let op dat wanneer het aantal kliks hoog is en het aantal boekingen laag, het je uiteindelijk veel kan gaan kosten.

Google Hotel Ads & TripAdvisor Instant Booking
Trivago en Google werken tegenwoordig ook met metasearch, alleen is het verdienmodel bij deze partijen anders dan de eerdergenoemde websites. Bij deze platformen betaal je namelijk per bevestigde boeking, ook wel Cost Per Acquisition (CPA) genoemd. Let wel op, wanneer de boeker via Google of TripAdvisor ‘direct’ op jouw website boekt wordt de bezoeker niet doorverwezen naar jouw hotel website, maar de boeking wordt afgehandeld in het metasearchplatform zelf.

Metasearch biedt interessante kansen om je ‘directe’ boekingen te stimuleren. ‘’Direct’’, omdat je via een metasearch platform wel betaald voor de gemaakte reserveringen. De kosten bij metasearch liggen wel lager dan de meeste commissiepercentages van boekingssites, mits er een strategie achter de inzet van metasearch voor jouw hotel zit. Wanneer je voor het eerst met metasearch wilt gaan werken, verken de mogelijkheden dan eerst via één van bovengenoemde kanalen. Je kunt je gemakkelijk aanmelden via de websites zelf: eerst claim je jouw hotelprofiel (deze bestaat vaak al), daarna volgt het aanmeldingsproces.

Gerelateerde blogs

blog - what is hotelmetasearch

Wat is Hotel Metasearch?

Waarom gebruiken hoteliers metasearch websites? Het is voor boekers de ideale manier is om hotelprijzen te vergelijken, zodat ze de beste deal hebben. Hoe werkt het en wat heeft je hotel eraan?

blog - metasearch in hospitality

Metasearch in Hospitality

It is important to understand that Metasearch is much more of a marketing tool. Proper usage of Metasearch helps to put hotels out there and ensure that consumers are driven to the hotel’s direct booking channel.

Begin vandaag met Channel Management

Wij begrijpen de complexiteit van Online Distributie. Uw consultant werkt met u samen om uw optimale distributiemix en kamertarieven te bepalen.

PLAN EEN GRATIS DEMO