Staat uw vraag er niet tussen? Klik hier om contact op te nemen met ons team!

Veelgestelde vragen

Channel Management

Een Channel Manager is een online omgeving (extranet) waarmee u al uw boekingskanalen kunt beheren op één plek. Kamerprijzen, beschikbaarheid en restricties worden automatisch geüpdatet naar alle kanalen. U heeft geen omkijken meer naar dubbele- of overboekingen en u kunt uw hotelkamers op meerdere boekingskanalen verkopen.

In deze uitleg gaan we ervan uit dat je een PMS hebt gekoppeld aan de Channel Manager. Is dit niet het geval, dan kun je de stappen waar het PMS in voorkomt wegdenken.

Een Channel Manager kun je zien als een doorgeefluik dat informatie kan doorgeven aan verschillende systemen. Zo kan het prijs- en beschikbaarheidsupdates ontvangen vanuit het PMS, waarna deze updates direct worden doorgegeven naar de boekingssites.

Wanneer er een reservering wordt gemaakt op bijvoorbeeld Booking.com, komt deze reservering binnen in de Channel Manager. Daarna gebeuren er twee dingen: als eerste zorgt de Channel Manager ervoor dat de reservering wordt doorgestuurd naar het PMS. Als tweede wordt de kamerbeschikbaarheid bijgewerkt en wordt er een update gestuurd naar alle gekoppelde online distributiekanalen. Onder online distributiekanalen vallen boekingssites (Booking.com), metasearch, GDS en een eigen boekingssite.

Juist! Omdat u weinig kamers heeft, wilt u ze eigenlijk op zoveel mogelijk boekingssites verkopen. Het nadeel hiervan is dat u de kamers moet verdelen over de boekingssites om er zeker van te zijn dat u geen dubbele boekingen krijgt. Dit maakt het voor de gasten lastiger om te boeken. Met een Channel Manager hoeft u zich daar geen zorgen om te maken. De Channel Manager zorgt dat u overal hetzelfde aantal kamers kunt aanbieden, zonder dat u last heeft van dubbele boekingen. Hiermee zorgt u dat het hotel of de B&B het hele jaar door goed is geboekt.

Technisch gezien is een Channel Manager een data uitwisselingssysteem, geen marketing of sales tool. Toch zorgt een Channel Manager ervoor dat u met meerdere boekingskanalen kunt werken, waardoor u meer strategisch aan de slag kunt gaan met online kamerverkoop. Het SmartHOTEL team kan goed meedenken en adviseren over welke kanalen geschikt zijn voor uw accommodatie.

Er bestaat niet één antwoord voor deze vraag, aangezien er veel verschillende partijen op de markt zijn die allemaal hun eigen plus- en minpunten hebben. Het is vooral belangrijk om jezelf de vraag te stellen wat jij als hotelier verwacht van een Channel Manager. Wil je een oneindige keuze aan boekingssites om te koppelen? Wil je dat het zich gespecialiseerd heeft in de connectie met de PMS-partij waar je al mee werkt? Heb je een heel gecompliceerde prijsstructuur die de Channel Manager ook aan moet kunnen? Heb je specifieke wensen bij de service die wordt verleend bij het systeem? Ons advies is om alle wensen voor jezelf op te schrijven en vervolgens een inventarisatie van partijen te maken.

Als het gaat om een boekingssite waar het hotel nog niet actief op is, moet er meestal eerst een contract afgesloten worden tussen het hotel en de boekingssite voordat SmartHOTEL de koppeling met de boekingssite kan maken. De meeste boekingssites hebben op hun website een aanmeldpagina voor hotels. Als u deze niet kunt vinden, neem dan gerust contact op met het SmartHOTEL team!

Zeker, de Channel Manager is nauwkeurig getest op de vastgestelde (globale) security eisen en is hier ook officieel op gevalideerd. Voor ons PCI-DSS certificaat of meer informatie over deze wetgeving en beveiligingseisen verwijzen we u graag door naar onze security pagina.

De meeste directe koppelingen die SmartHOTEL biedt, staan op deze pagina. Via onze partners zijn er nog andere koppelingen mogelijk die niet op deze lijst staan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Trivago of Tripadvisor. Mist u een koppeling in de lijst? Neem contact op via ons contactformulier om hier navraag over te doen.

De SmartHOTEL Channel Manager heeft helaas geen koppeling met Bedandbreakfast.nl. De manier waarop de boekingssite data uitwisselt, is niet in overeenstemming met onze Channel Management technologie. Het zou bijvoorbeeld slechts een aantal keren per dag mogelijk zijn om reserveringen op te halen, waardoor het risico op overboekingen vergroot wordt. Om de kwaliteit van ons systeem te waarborgen is er om die reden geen koppeling met Bedandbreakfast.nl mogelijk.

SmartHOTEL service

Gisteren! Nee dollen, maar het kan binnen één dag geregeld zijn. Ons supportteam is flexibel met het opzetten van uw account. U heeft de periode van live gaan in principe zelf in de hand. Uiteraard hangt het ervan af of u onze software ook aan een PMS wilt koppelen, want ook het PMS-account moet al klaar staan voordat we live gaan. Gelukkig hebben we nauw contact met al onze PMS-partners en is dit vaak vlot gerealiseerd.

Het SmartHOTEL team helpt u onder andere met het opzetten van nieuwe kamers en tarieven in de Channel Manager en/ of de Boekingsmodule het maken van koppelingen met de boekingssites (mapping). Het team kijkt naar uw wensen en behoeften en past daar ook de support op aan. Wenst u veel zelfstandigheid, dan houden we hier rekening mee. Ook wanneer u juist meer handvatten nodig heeft staan we voor u klaar!

We vinden persoonlijk contact en het opbouwen van een goede relatie belangrijk. Tijdens het inrichten van het hotelaccount heeft u een persoonlijke go-live consultant. Voor alle support-gerelateerde vragen werken we met een klein en persoonlijk team. Of het nu uw persoonlijke go-live consultant is of iemand anders van ons team, u wordt altijd goed en professioneel geholpen.

Geen enkel hotel of accommodatie is hetzelfde! Daarom hanteren wij een eerlijk, transparant en op waarde-gebaseerd prijsbeleid voor onze diensten. Hierin nemen we een aantal criteria mee; zoals de hoeveelheid kamers, koppelingen met boekingssites en/of koppeling met een reserveringssysteem (PMS). Wilt u graag een persoonlijke offerte ontvangen? Neem contact met ons op via ons contactformulier.

Online Distributie

Metasearch is een medium waar je in de reisbranche bijna niet meer omheen kunt. Het is één van de snelst groeiende kanalen om hotelkamers te boeken. Ook in Nederland stijgt de populariteit voor metasearch. Waarom? Omdat het voor veel boekers de ideale manier is om hotelprijzen te vergelijken. Metasearch is namelijk specifiek gericht op het vinden van de beste prijs voor hotelovernachtingen.

Via een metasearch-website kun je een hotelkamer boeken, hierin verschilt het niet veel met een boekingssite. Wat wel anders is ten opzichte van een ‘normale’ boekingssite, is dat wanneer je een hotel selecteert, je alle beschikbare prijzen van alle onlineboekingskanalen ziet. Wanneer de boeker vervolgens klikt op de prijs naar voorkeur, wordt hij of zij doorverwezen naar de daadwerkelijke boekingssite waar de reservering kan worden afgerond. Let wel op, bij de meeste metasearch-websites staat de eigen website er niet automatisch tussen. Je kunt dit regelen door direct met de website contact op te nemen.

Je eigen hotelwebsite vermelden op de metasearch-websites kan een mooie kans bieden. Het is dan alleen geen ‘directe’ boeking meer, omdat je de metasearch-provider wel moet betalen voor iedere klik of boeking. De kosten bij metasearch liggen wel lager dan de meeste commissiepercentages van boekingssites, mits er een strategie achter de inzet van metasearch voor jouw hotel zit. Begin in ieder geval met slechts één partij, zodat je het kunt uitproberen of metasearch voor jou werkt. Aanmelden gaat in ieder geval makkelijk: eerst claim je jouw hotelprofiel (deze bestaat vaak al), daarna volgt het aanmeldingsproces.

Metasearch is gecompliceerder dan je denkt, wat ervaring met advertising kan daarom van pas komen. Als je er zelf weinig verstand van hebt, dan kun je er altijd nog voor kiezen om met partijen te werken die zich specialiseren in metasearch-campagnes. Denk hierbij aan MyhotelshopRevato by HotelsCombined en HotelRez.

Neem contact op

Meer weten over SmartHOTEL en onze services? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Neem contact op