OTA koppelingen

OTA staat voor Online Travel Agency, wat in het Nederlands eigenlijk gewoon staat voor ‘boekingssite’. Een OTA is een website waarop reizigers producten zoals een hotelkamer, transport en activiteiten kunnen boeken. De OTA zorgt ervoor dat jouw kamers worden weergeven op de website, regelt het boekingsproces van de reiziger en is daarbij de hoofdcontactpersoon voor de gast. Als hotelier kun je je kamers op de OTA aanbieden om daarmee het aantal boekingen te verhogen.

Wat je moet weten over OTA’s:

Voordat je je kamers kunt verkopen op een boekingssite, maak je afspraken met de betreffende partij en teken je een contract. Je maakt onder andere contractuele afspraken over het verdienmodel. Veelal bestaat het contract niet uit maandelijkse vaste kosten, maar ontvangt de boekingssite een percentage van de totale prijs van de gemaakte boeking. We noemen dit ook wel: commissie. De hoeveelheid commissie die betaald moet worden, verschilt per boekingssite en/of onderhandeling. Wanneer deze afspraken zijn gemaakt en je account is ingericht, worden de kamers weergeven op de boekingssite voor gasten om te boeken.

Wanneer een boeker zoekt naar hotelovernachtingen, kijkt deze vaak eerst op een of meerdere OTA’s. Door een samenwerking met OTA’s aan te gaan, vergroot je je zichtbaarheid en is de kans groter dat een gast op jouw locatie stuit. Het zou daarbij ook zomaar kunnen dat je een nieuwe doelgroep aansnijdt die jouw hotel anders nooit zou hebben gevonden.

Een ander voordeel is dat je kunt meeliften op de bekendheid van de OTA. Vaak besteden de boekingssites ontzettend veel geld aan marketing en advertenties, waardoor jouw hotel ook automatisch meer zichtbaarheid krijgt. Daarbij hebben de medewerkers een specialistische kennis over de markt die de OTA bediend, waardoor je je kunt laten adviseren over regionale trends, interessante promoties en arrangementen. Een kleine opmerking daarbij: gebruik wel je gezonde verstand, want de boekingssites zijn er natuurlijk ook op ingesteld om zo veel mogelijk te verkopen. Het moet voor jouw hotel óók interessant zijn, niet alleen voor de OTA.

Na verloop van tijd krijg je een goed inzicht in hoe jouw hotel het doet op de boekingssite, omdat veel OTA’s een eigen data/rapportage tool hebben. Het kan ook bepaalde druk leggen om beter te presteren, al is het vooral interessant om te zien hoeveel kamers je hebt verkocht via de boekingssite. De OTA is natuurlijk ook erg handig om recensies van gasten te ontvangen, wat nieuwe reizigers over de streep kan trekken om juist wel (of niet) voor jouw hotel te kiezen.

Er zijn veel OTA’s om uit te kiezen, en ze zijn er in alle soorten en maten. Het kunnen zeer grote, wereldwijd bekende OTA’s zijn, maar ook juist boekingssites die zich specialiseren in een nichemarkt. Als je een Channel Manager hebt, let er dan allereerst op dat de boekingssite hiermee een koppeling heeft. Het is zonde als je anders uiteindelijk veel handmatig werk moet doen. Kijk daarnaast naar de doelgroep van de boekingssite. Past die bij jouw doelgroep? Een boekingssite die zich richt op hostels is waarschijnlijk geen logische keuze als je een B&B hebt.

Vraag ook na hoeveel reserveringen er op weekbasis gemiddeld binnen komen bij de boekingssite. Het kan zomaar blijken dat de boekingssite leuk is voor extra online zichtbaarheid, maar verder eigenlijk helemaal geen reserveringen oplevert. Past dat binnen jouw hotelstrategie? Als het een goede aanvulling is op jouw huidige kanalen, kan het interessant zijn!

Gerelateerde blogs

Hoe meer boekingssites, hoe beter! Toch?

Hoeveel boekingssites heb jij gekoppeld aan de Channel Manager? Hoeveel tijd kost het je om deze kanalen up-to-date te houden? Ga eens na of je de tijd die je investeert in de boekingssite, ook terugziet in de opbrengsten.

Tips voor het verbeteren van je Online Distributie Strategie

 Als hotelier snap je de noodzaak van een hoge bezittingsgraad maar al te goed. Je bent hierbij ook (deels) afhankelijk van de boekingskanalen waarop de kamers worden verkocht. Maar hoe zorg je ervoor dat je het succes van deze kanalen wat meer in eigen hand hebt?

3 soorten OTA’s om in overweging te nemen

Kleine verschuivingen in uw distributie mix van de typische boekingskanalen naar kanalen waar u misschien niet eerder over heeft nagedacht, kunnen een enorme impact hebben op de omzet van het hotel!

Begin vandaag met Channel Management

Wij begrijpen de complexiteit van Online Distributie. Uw consultant werkt met u samen om uw optimale distributiemix en kamertarieven te bepalen.

PLAN EEN GRATIS DEMO