SmartHOTEL - Comfy hotel room background Neem contact op met ons team!

COVID-19 informatie

De komende periode werken wij de pagina dagelijks bij om hoteliers van nuttige informatie, adviezen en artikelen te voorzien in deze onstuimige tijden.

Zit je met vragen, onzekerheden of wil je graag gewoon even een babbel maken?

COVID-19 Hotel industry2020-04-07T07:26:34+00:00

Wat kan SmartHOTEL de hotel markt bieden in tijden van het COVID-19 corona virus

De huidige situatie rondom het coronavirus vraagt veel van iedereen. Niet alleen als professional binnen een branche die volledig afhankelijk is van toerisme en horeca, maar ook als individu, familielid en vriend. Het vraagt ons ieder om constant met voorzorg en ernst met elkaar en met deze situatie om te gaan, maar tegelijkertijd ook rationeel en kalm te blijven en na te denken over de toekomst.

Samen staan we sterk

Uiteraard zien we ook bij SmartHOTEL een pijnlijke trend gebeuren als het gaat om het aantal boekingen versus annuleringen. Als sleutelsysteem voor het verzenden van reserveringsinformatie en het beheer van prijzen, vinden we het dan ook belangrijk om te zeggen dat wij hier samen met jou instaan. We willen al onze hotelier-klanten niet alleen een hart onder de riem steken, maar ook actief meedenken en een helpende hand bieden waar nodig.

Lees hier de antwoorden op veel gestelde vragen en tips van SmartHOTEL

Smart Hospitality Experts

Meest gestelde vragen door hoteliers tijdens de COVID-19 periode

Ons supportteam zal komende periode actief uitreiken naar onze hotelier-klanten om actief meedenken met de langetermijndoelen en een helpende hand bieden waar nodig. Denk hierbij aan:

    • Hulp en kennisdelen over hoe te om te gaan met kamerprijzen, bezetting en alternatieven aanbieden aan gasten.
    • Samen met jou door je distributiemix lopen om ervoor te zorgen dat alle aangeboden tarieven, gebruikte kanalen en prijzen doorlopen en optimaal ingericht staan voor de toekomst en jouw succes.
    • Praten, steun bieden en meedenken. We zullen niet doen alsof we alle antwoorden hebben, dat heeft helaas nog niemand. Toch kan het helpen en prettig zijn om even een babbel te maken of met ons te sparren.

Als je hier dringend behoefte aan hebt, wacht dan niet op ons telefoontje. Neem direct contact met ons op!

Het kabinet introduceert de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Momenteel wordt overleg gevoerd met UWV over de uitvoering van deze regeling. De hoofdlijnen van deze regeling zijn al bekend en zijn te vinden op de website van de rijksoverheid.

Heb je ondernemersvragen over het coronavirus? Neem dan contact op met het KVK-coronaloket: www.kvk.nl/coronaloket. Staat je vraag er niet tussen, bel dan naar het Kamer van Koophandel Adviesteam: 0800-2117.  Openingstijden: Woensdag 18 tot en met vrijdag 20 maart tot 20.00 uur; Vanaf maandag 23 maart weer open volgens reguliere tijden van 8.30 tot 17.00 uur.

Source: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

Een aantal hotels gaan erg creatief om met hun lege kamers. Door het coronavirus moeten veel mensen thuiswerken, en niet iedereen heeft thuis een optimale werkplek. Daarom bieden sommige hotels hun kamers tijdelijk aan als werkplek. Op deze manier kan het hotel toch omzet halen uit zowel kamerverhuur als food and beverage!

Source: https://www.missethoreca.nl/hotel/nieuws/2020/03/hotel-pincoffs-maakt-kindervrije-werkplekken-van-hotelkamers-101333591

Tips voor je hotel tijdens de COVID-19 periode

Je huidige gasten zijn natuurlijk al op de hoogte van de extra maatregelen die je neemt qua hygiëne, faciliteiten of gewenst sociaal gedrag. Vergeet niet dit óók te communiceren naar je potentiële gasten. Vooral in deze periode willen boekers weten welke maatregelen jouw hotel neemt om hun veiligheid te garanderen. Zet het prominent op je website en de boekingskanalen (indien mogelijk) en in je e-mails. Het zou zonde zijn om nieuwe boekingen mis te lopen door een gebrek aan informatie.

Wellicht ben je geneigd om de hotelkamerprijzen drastisch te verlagen, omdat je minder faciliteiten dan normaal kunt aanbieden. Doe dit alsjeblieft niet, of in ieder geval zo min mogelijk. Dit levert op lange termijn veel onnodige schade. In plaats van het verlagen van je prijzen, kun je nadenken over complementaire bijproducten en services. Denk bijvoorbeeld aan een gratis fles wijn of een picknickmand voor onderweg.

Met ‘kritisch kijken naar je distributiekanalen’ bedoelen we niet dat je alles moet ontkoppelen waar minder reserveringen op binnen komen. Maar als je nog niet actief bezig bent geweest met het herzien van je connecties afgelopen periode, is nu het moment om dat wel te doen. In dit blog vind je meer tips voor het herzien van je distributiekanalen.

Met zoveel reisbeperkingen blijven mensen lokaal, dus richt je op je binnenlandse markt en open je deuren voor de buren. Praat met de accountmanagers van Nederlandse boekingssites voor advies, maar blijf wel kritisch in deze gesprekken. Ook zij voelen de dip en zijn misschien geneigd om advies te geven dat zich alleen focust op de korte termijn omzet.

Ga door met revenue management en focus op de lange termijn doelen. Het ziet er nu misschien niet zo uit, maar de doorlooptijd neemt toe en gasten reserveren nog steeds voor later in het jaar! Als je nog niet actief bezig bent met revenue management of marketing, is dit wellicht het uitgelezen moment om je daar meer in te verdiepen. Op de blog-omgeving van SmartHOTEL kun je veel artikelen vinden die meer tips en uitleg geven over revenue management, metasearch advertising, online distributie en nog veel meer.

SmartHOTEL Channel manager

Wanneer je in het extranet naar het prijs- en beschikbaarheidsoverzicht gaat, zijn er meerdere opties om je kamers met een restrictie te sluiten. Let wel op, wanneer je dit normaalgesproken via je reserveringssysteem doet, is het aan te raden dit ook te blijven doen. De mogelijkheden om je kamers te sluiten met een gesloten restrictie vind je in onderstaande link.

Source: https://helpguide.smarthotel.nl/how-do-i-open-or-close-a-room

Je kunt het beste direct contact opnemen met je Go Live Consultant via support@smarthotel.nl of telefonisch +31 (0)182 75 11 18. We begrijpen dat het een lastige situatie is, dus we denken graag met je mee door bijvoorbeeld de startdatum te verschuiven.

Pas je normaalgesproken je prijzen aan via het reserveringssysteem? Dan raden we aan om daar je prijzen aan te blijven passen. Als je dat niet het geval is, dan kun je in het prijs- en beschikbaarheidsoverzicht de prijzen gemakkelijk aanpassen. Hoe je dit precies doet kun je via de onderstaande link zien.

Source: https://helpguide.smarthotel.nl/how-can-i-manually-change-the-rates

In het SmartHOTEL extranet vind je aan de linkerkant een menu met de optie ‘’Boekingen’’ staan. Hier kun je een overzicht van je reserveringen vinden en kun je filteren op boekdatum of aankomstdatum. Een uitgebreide uitleg vind je via onderstaande link.

Source: https://helpguide.smarthotel.nl/where-can-i-find-an-overview-of-my-reservations

Wanneer boekers direct contact met jou opnemen om een reservering te annuleren, dan kun je de reservering nu zelf in het Expedia Partner Portal annuleren. Je hebt hierbij geen assistentie nodig vanuit het Expedia team en je hoeft je gast niet meer te verzoeken dit zelf te doen.

Als je meer wilt weten over de annuleringsprogramma’s en het beleid van Expedia Group, verwijzen we je graag door naar de volgende pagina’s voor meer informatie en ondersteuning:

Voor meer informatie en veelgestelde vragen over Booking.com, bekijk het partnerportaal.

Voor actieve reserveringen gemaakt vóór 6 april 2020, ongeacht de toekomstige incheckdatum:

Voor reserveringen gemaakt op of na 6 april 2020:
Er verandert niets. Onze Overmacht/Force Majeure-procedures, geïmplementeerd met het oog op officiële reisbeperkingen en gebaseerd op ons contract, zijn nog steeds van toepassing.Onze Overmacht/Force Majeure-procedures met betrekking tot het coronavirus (COVID-19), die wij geïmplementeerd hebben met het oog op de officiële reisbeperkingen, zijn niet van toepassing.
Wij houden er rekening mee dat meer overheden wereldwijd met bindende maatregelen komen die gericht zijn op het beperken van de bewegingsvrijheid. Onze Overmacht/Force Majeure-procedures zullen gewoon van toepassing blijven op alle reserveringen die vóór 6 april 2020 zijn gemaakt voor alle toekomstige incheckdata waarop het vanwege officiële reisbeperkingen onmogelijk, illegaal of anderszins ondoenlijk is voor gasten om naar de door hen geboekte accommodatie te reizen of om er te verblijven.Onze standaardprocedures zijn van toepassing, inclusief de procedures met betrekking tot niet-terugbetaalbare en gedeeltelijk terugbetaalbare reserveringen. Daarom is het aan u om te bepalen wanneer en hoe u COVID-19-gerelateerde gastannuleringen terugbetaalt, voor reserveringen die op of na 6 april 2020 zijn gemaakt; gebaseerd op de door uw gast gekozen voorwaarden, uw individuele en wettelijke situatie, de overheidsmaatregelen en de van kracht zijnde consumentenwetgeving.
We komen met uitgebreide, nieuwe berichtgeving op onze website en app, voorafgaand aan het boeken en ook daarna, om klanten nog meer bewust te maken van het risico dat zij nemen wanneer ze een niet-terugbetaalbare of gedeeltelijk terugbetaalbare reservering maken op of na 6 april 2020.

Een zware periode brengt het beste in ons naar voren

Fantastisch initiatieven om de hotel sector te ondersteunen tijdens de COVID-19 crisis zorgen voor samenwerken, stabiliteit en onverwachte mogelijkheden tot een sterkere toekomst. Partners en concurrenten slaan de handen in één om hulp en alternatieven te bieden om gezamenlijk ons hoofd boven water te houden.

Hieronder staan een aantal artikelen die wij momenteel lezen. Ze geven inspiratie en bieden hoop voor onze markt.

We helpen je graag verder

De maatregelen die gesteld worden door onze overheid houden wij ons volledig aan. Zo werkt dus ook het SmartHOTEL-team thuis op afstand. We hebben alles ingericht om ervoor te zorgen dat Support & consultancy services net zo toegankelijk zijn als normaal. Ook worden openstaande cases gewoon zoals gebruikelijk snel opgepakt door ons development team.

Nu we iets meer tijd overhouden omdat er niet veel vragen binnenkomen, zal ons support team komende periode actief uitreiken naar hoteliers om (bijvoorbeeld) de huidige set-up door te lopen en te praten over de langetermijnstrategieën. Als je hier behoefte aan hebt, wacht dan niet op ons telefoontje. Neem direct contact met ons op!

Neem contact op
Go to Top